מערכת ההילוכים, או בשמה האחר. הגיר, היא אחת המערכות החשובות והחיוניות ברכב. היא מקשרת בין המנוע שמספק את הכוח ובין מערכות הגלגלים המסיעים את המכונית. הגיר כולל הילוכים לנסיעה קדימה ואחורה. יש מצב ניוטרל שבו המערכת אינה משולבת, ופרקינג, שזה מצב חניה שנועל את גלגלי הרכב. ניתן להבחין בגיר ידני, אוטומאטי, רציף ורובוטי. הגיר הוא מערכת של גלגלי שיניים אשר מחוברת לגלגלים של הרכב. גלגלים אלו נכנסים לפעולה בעת שמשלבים הילוך וגורמים להתחלת נסיעה, להאצה, ואף להאטה. התקלות השונות שעלולות להיגרם הן: גיר תקוע, גיר מחליק, גיר שאינו מחליף הילוכים, גיר שבור, גיר מתחמם ועוד.
אבחון ותיקון בעיות גיר
תיקון גיר נעשה על סמך חומרת התקלה והנהג הוא שמוסר על הסיבות שבגללן הוא נכנס למוסך או למכון הגירים. רצוי להגיע מיד כאשר יש סימני תקלות לגיר: כאשר נדלקת נורית המעידה על תקלה בגיר ספציפית, או נורית שהמזהירה מחוסר בשמן גיר, כאשר גיר אינו משתלב בנסיעה, כאשר הוא מחליק תוך כדי נסיעה, כאשר נשמעים רעשים שונים מכיוון המערכת ועוד. ככל שיגיע הנהג במהרה לאבחון ואיתור התקלה, כן, יכול להתברר כי התקלה הינה זניחה וניתן לטפל בה בקלות וללא הוצאות כבדות. נזילות הגורמות לחוסר שמן, או נורית שאינה תקינה מסווגות כתקלות קלות.
שיפוץ גיר
התקלות הכבדות הן אלו שנגרמות למערכות הפנימיות של הגיר וכאן עומדות לפני המכונאי והנהג מספר אפשרויות. האחת היא שיפוץ כללי לגיר והשנייה היא רכישת גיר משומש. במקרים רבים, מוותרים על האופציה השלישית של רכישת גיר חדש בגלל עלויות יקרות מדי. מכון לגירים מקצועי יכול לבצע שיפוץ מקצועי ואיכותי. המכון ישתמש בחלקים תקניים של יצרן הרכב המתאימים לדגם הגיר או בחלקים המאושרים על ידו. יש צורך בעבודה מדויקת, שכן, מדובר על גלגלי שיניים וחלקים זעירים החייבים להיות מותקנים בהתאמה מלאה. במקרים רבים, יוחלפו, ליתר ביטחון, חלקים בלויים שעדיין פועלים בחדשים אחרים. האחריות הניתנת היא, לרוב, לתקופה של חצי שנה.
גיר משומש
גיר משומש הוא סוג של נעלם מאחר ולא תמיד יודעים מאיזה מכונית הוא פורק ומה גילו ומצבו. כך, שהנעלם הזה יכול להוביל לבעיות גיר עתידיות קרובות בו. הגיר מורכב ישירות ללא פירוקו ובדיקה פנימית שלו, ולרוב, רק שוטפים אותו חיצונית. לעיתים, נרכש גיר זהה אבל אחד ששייך למכונית מדגם אחר. הדבר זה עלול לגרום לבעיות מורכבות שנובעות, למשל, מקטרי גלגילי שיניים שונים ועלול להשפיע על יחסי העברת ההילוכים. האחריות ניתנת, לרוב. לשלושה חודשים. לכל גיר יש תוחלת חיים מוערכת ובמקרה של גיר משומש לא תמיד ניתן לדעת מהי. הבחירה נעשית בסופו של דבר על ידי בעלי הרכב תוך כדי התחשבות בשיקולים אלו, וכמובן, בשיקולי עלות העבודה.